Dit barns start

Dit barns start i institutionen

Det er et stort skridt at skulle starte såvel i børnehave som i vuggestue, for både barn og forældre.

I vuggestuen prøver barnet, måske for første gang, at tage afsked og det at savne sine forældre. Forældrene oplever at overlade deres dyrebareste til fremmede voksne.

I Selskov Børnehus vægter vi, at alle får en god start . Derfor kan længden på indkøringen varierer fra barn til barn, men dette finder vi ud af sammen.

Den første uge

Den første uge fungerer som indkøringsperiode. Her vil barnet opleve at være på stuen sammen med jer, deltage i aktiviteter/leg, være med til måltiderne, og som ugen skrider frem også prøve at falde i søvn og vågne op i institutionen (primært vuggestue børn der sover)

Hvem står for indkøringen

Det er forældrene som afgør, om begge vil være til stede, eller om kun den ene står for indkøringen. Det vigtigste er, at I sætter tid af til det.

For at jeres barn får den bedst mulige start, er det vigtigt, at I som forældre signalerer, at alt er ok. At I er trygge ved, at personalet passer jeres barn.  Det vil smitte positivt af på jeres barns oplevelse af at gå i vuggestue og børnehave.  Vi har naturligvis forståelse for, at det kan være svært for jer at aflevere barnet i vuggestuen både ved opstart og i perioder. Hvis det er tilfældet, hører vi gerne fra jer, så vi sammen kan hjælpes ad med at ændre det.

Hvordan reagerer barnet

De fleste børn vil have en reaktion på at begynde i vuggestue og børnehave. Nogle børn reagerer allerede under indkøringen, for andre sker det senere. Barnet kan reagere på forskellige måder, som oftest ved at græde ved afsked eller have behov for at være tættere på mor/far i en periode. Andre gange kan søvnen eller spisningen blive påvirket, både hjemme og i vuggestuen. Dette er altså helt normalt, og hvad man kan forvente.

Opstartsmøde med vuggestuen og børnehaven.

Inden jeres barn starter, eller i løbet af de første dage, vil vi gerne holde et møde med jer. Her vil vi gerne høre om jeres barn, og vi vil fortælle jer om vuggestuens/børnehavens hverdag og rutiner. På denne måde begynder vi samarbejdet med de bedste forudsætninger, for at jeres barn vil komme til at blive glad for at være i Selskov Børnehus.

Praktiske informationer

•                        Hvert barn får sin egen garderobe, hvor der er plads til overtøj og hjemmesko. På badeværelset får de en kurv til skiftetøj.

•                        I medbringer selv bleer, sutter og skiftetøj til jeres barn.

•                        Vi har barnevogne, krybber og sove inde madrasser. Bruger jeres barn sut eller evt. ”sovedyr” er det godt at medbringe til søvnen i vuggestuen.

•                        Vi kommunikerer med jer forældre på AULA, som er vores intranet. Her kan I se dagbøger, og melde ind når jeres barn holder ferie og er syg. I vil høre mere om, hvordan I kommer på - når barnet starter.